تصویر بالای مقاله

کلاهبرداری اینترنتی و انواع روش های آن

روز دوشنبه , 29 مهر 1398 ساعت 16:54

همه ما می‌خواهیم باور داشته باشیم که اینترنت یک فضای امن است و کلاهبرداری در این فضا صورت نمی‌گیرد و هیچ کس هدف سوء استفاده های مجرمانه و کلاهبرداری قرار نمی‌گیرد برای همین در فعالیت های روزمره خود کم‌تر به نشانه های کلاه برداری دقت می‌کنیم ولی اینترنت یک شمشیر دو لبه است. از سویی، بخش اعظم زندگی ما را به طرز فوق‌العاده ای آسان می‌کند، و این امکان را برای ما فراهم می‌کند تا بدون توجه به اینکه در کجای کره زمین قرار داریم و در کدام شهر و منطقه زندگی می‌کنیم ارتباطات گسترده ای با عزیزان و شرکای تجاری داشته باشیم. از طرف دیگر، این امکان را فراهم می‌کند تا کلاهبرداری اینترنتی به داخل دفاتر، خانه های ما و زندگی روزمره ما نفوذ کند.

متاسفانه در تمام نقاط جهان روش های کلاهبرداری متنوعی وجود دارد ؛ از انواع نرم افزارهای مخرب گرفته تا کلاهبرداری هایی مانند فیشینگ، فارمینگ و ...

برای محافظت از خود، باید با انواع کلاهبرداری های اینترنتی آشنا باشیم تا بدانیم چگونه از آنها جلوگیری کنیم. برخی از آنها بیشتر از سایر روش ها رایج هستند. در این مقاله روش های مختلف کلاهبرداری را شرح می دهیم:

1. کلاه برداری فیشینگ ایمیل

بیش از یک سوم اتفاقات امنیتی با ایمیل فیشینگ یا نوعی پیوست مخرب در یک ایمیل شروع می شود که برای کارمندان یک شرکت ارسال می شود. انواع این نوع کلاهبرداریها از ساده تا پیچیده متغیر است. این روش هر روز تغییر می کنند و اغلب به کلاهبرداری های بدتر یا پیچیده تبدیل می شوند. این روش کلاهبرداری یکی از جدی ترین تهدیدات برای سازمان ها و افراد است.

کلاهبرداری فیشینگ اغلب مبتنی بر ایمیل است ، گرچه امروزه بعضی از روش های آن در شبکه های اجتماعی نیز رواج یافته است. مجرم با هدف فریب دادن فرد برای تهیه داده های با ارزش شخصی یک ایمیل یا پیام برای کاربر ارسال می کند ، که بعدا می تواند برای سرقت داده یا پول مورد استفاده قرار گیرد.

ایمیل ها به گونه ای طراحی می شوند که شخص تصور می کند این ایمیل از جانب یک منبع رسمی مانند یک نهاد مالی ارسال شده است. مجرمین شما را متقاعد می کنند که بر روی لینکی که برای شما فرستاده اند کلیک کنیدکه ظاهرا شما را به یک وب سایت رسمی و قانونی می برد. سپس شما به صفحه ورود به سیستم هدایت خواهید شد که شبیه به معامله واقعی به نظر می‌رسد و در این مرحله درخواست اطلاعات ورود به سیستم را می‌کند.

کلاهبرداران برای افزایش شانس موفقیت خود، یک حس فوریت شدید ایجاد می‌کنند. آن‌ها از تاکتیک‌های ترساندن شما استفاده می کنند، مثلا به شما می‌گویند که حساب شما در بانک یا جای دیگر تحت تهدید است، و شما باید فورا برای تایید هویت خود وارد سیستم شوید. پس از تکمیل اطلاعات شناسایی، آن‌ها از این اطلاعات برای دسترسی به حساب واقعی شما استفاده کرده و یا این اطلاعات را به همراه اطلاعات دیگر افراد به دیگر کلاهبرداران می فروشند.همیشه به لینک صفحه ای که وارد آن شده اید توجه کنید و از صحیح بودن حروف آن مطمئن شوید.کلاهبردارن آدرس ایمیل شما را می توانند از طریق صفحات لینکدین شما پیداکنند بنابراین نمایش آن را از دسترس عموم خارج کنید چراکه حتی از این طریق ایمیل های فیشینگ می توانند به صورت شخصی سازی شده برای شما ارسال شود.

2. شاهزاده نیجریه

این یکی از قدیمی ترین ترفندهای کلاهبرداری آنلاین است و هنوز هم یکی از رایج ترین آنهاست و به عنوان کلاهبرداری نیجریه 419 شناخته شده است ، نام این بخش در قانون جزایی در نیجریه نامگذاری شده است که این عمل را ممنوع اعلام می کند.

پیش فرض این است که یک عضو خانواده ثروتمند نیجریه ، اگرچه می تواند هر ملیت دیگری باشد ، برای دستیابی به میراث خود به کمک شما احتیاج دارد و در عوض بخشی از آن ثروت را به شما می دهد. این کار با یک پیام بسیار عاطفی از کلاهبردار ، که ادعا می کند عضوی از یک خانواده ثروتمند ، یک تاجر یا عضو دولت است ، آغاز می شود. و از نظر آماری اغلب زن است زیرا جنسیت زن باعث می شود.

آنها از شما در خواست کمک می کنند تا مبلغ قابل توجهی را از برخی بانک ها دریافت کنید اما در ابتدا برای کمک به امور حقوقی و مستندات می خواهند مبلغ کمی پرداخت کنید.برای کمک شما ، بخشی از این مبلغ متعلق به شما خواهد بود.

آنها تا حد امکان شما را تحت فشار قرار می دهند و سعی می کنند شما را مجبور به پرداخت هزینه های بیشتر برای کارهای کنند، از جمله هزینه های انتقال ، معامله و... شما حتی اسناد و مدارک معتبر دریافت می کنید که شما را متقاعد می کند تا حرف های آن ها را باور کنید که همه این ماجرا واقعی است. در پایان ، پولی که در تمام مدت به شما وعده داده شد را دریافت نمی کنید.

3. کلاهبرداری کارت تبریک

ارسال کارتهای تبریک تعطیلات یک پدیده رایج است ، چه عید نوروز چه کریسمس، ولنتاین و ... . متأسفانه ، حتی این حرکت به ظاهر بی ضرر روشی است که توسط کلاهبرداران اینترنتی استفاده می شود.

اگر ایمیل با کارت تبریک را باز کنید و روی کارت کلیک کنید ، در واقع بدون اینکه بدانید نرم افزار مخرب روی رایانه خود بارگیری و نصب می کنید. اگر خوش شانس باشید ، چیزی بیش از یک برنامه آزار دهنده نیست که پنجره های بازشو را روی صفحه شما را اجرامی کند و لی می تواند از این بدتر باشد. حتی می تواند کامپیوتر شما را در یک شبکه بزرگ از رایانه های آلوده به یک بات تبدیل کند ویا ممکن است اطلاعات مالی و سایر اطلاعات خصوصی شما به سرورهای مجرمان ارسال شود.

برای محافظت از خود ، همیشه آنتی ویروس داشته باشید که شما را از چنین برنامه هایی و سایر تهدیدات آنلاین محافظت کند.

4. کلاهبرداری وام بانکی

اگرچه به نظر خوب می‌رسد اگر حقیقت داشته باشدولی باید بدانید اتفاقا این حقه مردم را کمی بیش از حد انتظار گول می زند، حتی در عصری که اطلاعات به آسانی در دسترس است و انتظار می رود عاقلانه‌تر عمل کنیم.

در این روش ممکن است یک پیام از بانک دریافت کنید که می‌گوید مقدار زیادی پول از قبل مورد تایید قرار گرفته و به شما وام داده شده‌است. اگر چنین کلاهبرداری را مشاهده کردید، از خود بپرسید چگونه بانک بدون ارزیابی اولیه و بررسی وضعیت مالی شما به راحتی چنین مقدار زیادی پول را تایید می کند. همیشه بخاطر داشته باشید پیشنهاد ارائه وام بدون توجه به سوابق مالی شما یک جای کارش می لنگد.

5. کلاهبرداری هزینه لاتاری ویا بردن جایزه در قرعه کشی

این یکی دیگر از آن حقه های کلاسیک است که حتی امروزه هم محبوب است. در واقع شما یک ایمیل دریافت می‌کنید که به شما می‌گوید که در قرعه کشی برنده شده‌اید و می‌توانید به مقدار زیادی پول دریافت کنید، البته بلافاصله بعد از پرداخت یک هزینه کم.

ممکن است انقدر احساس خوش‌شانسی کنید که به یاد نیاورید که اصلا در قرعه کشی شرکت نکردید و بلیط لاتاری هم در زندگی خود خریداری نکرده‌اید. نقطه قوت این حقه این است که رویاها را هدف قرار می‌دهد و از آن‌ها استفاده می‌کند و اجازه می‌دهد که تخیل شما نقش اصلی را در بازی دادن شما ایفا کند. به محض این که پول را پرداخت کنید، متوجه می‌شوید که شما قربانی دیگری از کلاهبرداری آنلاین هستید. به خود اجازه ندهید که تحت هیچ شرایطی در دام این حقه بیفتید.

6. کلاهبرداری دوستیابی آنلاین

ما از اینترنت برای معاشرت استفاده می‌کنیم بنابراین طبیعی است که از آن برای پیدا کردن دوست استفاده کنیم. با این حال، همه آن‌ها پایان خوشی ندارند.

تکنیک های مورد استفاده توسط کلاهبرداران روابط عاشقانه همان روش هایی است که توسط متجاوزان دنیای آفلاین استفاده می شود. هزاران زن و مرد از سراسر جهان قربانی چنین کلاهبرداری می شوند و شما باید تلاش کنید تا در معرض این حقه ها قرار نگیرید. هرگز و تحت هیچ شرایطی ، پول را به کسی که از طریق اینترنت با او ملاقات کرده اید ، ارسال نکنید.

با بخش وبلاگ ونداپرداخت همراه باشید تا باهم سایر روشهای کلاه برداری های آنلاین را بررسی کنیم و از وقوع آن ها جلوگیری کنیم.

دستگاه پوز چگونه کار می کند؟

عملکرد دستگاه پوز به این صورت است که کارت بانکی در دستگاه از سمت سیاه خود کشیده می شود. سپس جمله ای بر روی صفحه نمایش نشان داده می شود که از شما مبلغ می خواهد و مبلغ باید به ریال وارد شود و سپس کلید تایید فشرده شود.

ساده و بدون هزینه / همه تراکنش‌ها و مشتریان‌شما دریک‌ حساب‌کاربری !