تصویر بالای مقاله

فین تک چیست؟

روز شنبه , 05 مرداد 1398 ساعت 11:32

FinTech مخفف کلمه "Financial Technology" به معنی "فناوری مالی" است و تمامی شرکت‌ها و کسب و کارهایی را شامل می‌شود که سعی دارند با کاربرد نوآورانه تکنولوژی، خدمات مالی ارائه شده به کاربران را بهبود بخشند. درواقع فین تک برای مدیریت بهتر عملیات مالی و فرآیندهای آن با استفاده از نرم‌افزار و الگوریتم‌های تخصصی که بر روی کامپیوترها و به طور فزاینده ای، تلفن‌های همراه هوشمند استفاده می‌شوند؛ به کار می‌رود.

در هنگام ظهور فین تک در قرن بیست و یکم، واژه فین تک برای تکنولوژی به کاررفته در back-end سامانه‌های پشتیبانی موسسات مالی استفاده می‌شد اما در حال حاضر شامل بخش‌های مختلف مانند آموزش، بانکداری خرده فروشی، انتقال پول، جمع‌آوری کمک‌های مالی، مدیریت سرمایه گذاری و... می‌شود. فین تک همچنن شامل توسعه و کاربرد ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین است. به طور کلی واژه فین تک می‌تواند برای هر نوآوری درمورد نحوه تعامل مردم با کسب و کار، از اختراع پول دیجیتال تا حسابداری دوگانه بکار رود و انواع فعالیت‌های مالی را پوشش دهد.

فین تک به طور کلی به 9 زیرشاخه تقسیم می‌شود که عبارتند از:

  1. لند تک (LendTech)
  2. پی تک (PayTech)
  3. اینشور تک (InsurTech)
  4. بانک تک (BankTech)
  5. رمیتنس (Remittance)
  6. ارزهای رمز نگاری شده (CryptoCurrency)
  7. ولث تک (WealthTech)
  8. رگ تک (RegTech)
  9. مدیریت مالی شخصی (Personal Financial Management)

در بخش اول این مقاله به بررسی سه مورد اول که از مهم ترین حوزه‌های فین تک به شمار می‌روند می‌پردازیم.

1. لند تک (Lend Technology)

واژه LendTech از ترکیب دو کلمه Lend (قرض دادن، وام دادن) و Technology (فناوری) ساخته شده است و به کاربرد فناوری در حوزه وام اشاره دارد. لندتک یک روش آنلاین با استفاده از تکنولوژی روز دنیا برای ارائه وام و سایر خدمات بانکی به مشتریان در بستر یک محیط کاملا امن است که بسته به بازار موردنظر می‌تواند B2C و یا B2B باشد. لندتک‌ها درواقع یک پلتفرم وام دیجیتال هستند که در آن مشتریان می‌توانند برای وام آنلاین درخواست دهند و به صورت خودکار پردازش شوند. لندتک بانکداران را قادر می‌سازد تا وام‌های ارزان‌تر و زندگی مقرون به صرفه تری را به مشتریان خود ارائه دهند.

LendTech به صورت کاملا شهودی کمک می‌کند تا بانک‌ها، اتحادیه‌های اعتباری و وام دهندگان خصوصی به وام گیرندگان با سهولت بی سابقه ای ارتباط برقرار کنند. کانال‌های ارتباطی یکپارچه LendTech، پردازش کامل درخواست وام را با امضا، اسناد و پیام رسانی بی درنگ تسریع می‌بخشد. این پلتفرم هم با سامانه‌های اتوماتیک و هم با سامانه‌های دستی وام سازگار است و از هر نوع وام ممکن برای مشتریان، از جمله وام تجاری، مسکن، خودرو، تجهیزات و… پشتیبانی می‌کند.

2. پی تک (Payment Technology)

واژه PayTech از ترکیب دو کلمه Payment (پرداخت) و Technology (فناوری) ساخته شده است و به کاربرد فناوری در حوزه پرداخت اشاره دارد. تکنولوژی پرداخت آنلاین یک روش مبتنی بر اینترنت برای پردازش تراکنش‌های اقتصادی است. این فن آوری به یک فروشنده اجازه می‌دهد تا پرداخت‌ها را بر روی وب یا دیگر اتصالات اینترنت، مانند اتصالات مستقیم پایگاه‌داده‌های بین فروشگاه‌های خرده‌فروشی و تامین کنندگان آن‌ها داشته باشد.در واقع این یک روش متداول برای حفظ موجودی با سیاست Just-In-Time است. سامانه‌های پرداخت آنلاین تا حد زیادی دسترسی به یک کسب‌وکار و توانایی آن برای فروش را گسترش می‌دهند.

سامانه‌های پرداخت آنلاین نوعا توسط شرکت‌های ثالث اداره می‌شوند. به عنوان مثال ونداپرداخت با گرفتن کارمزد از هر تراکنش و با امضای قرارداد با افراد یا موسساتی که نیاز به ایجاد تعداد زیادی از تراکنش‌ها دارند، انواع خدمات پرداختی را به مشتریان ارائه و انجام فرآیندهای مالی را تا حد بسیار زیادی تسهیل و تسریع می‌نماید.

3. اینشور تک (Insurance Technology)

واژه InsurTech از ترکیب دو کلمه Insurance (بیمه) و Technology (فناوری) ساخته شده است و به کاربرد فناوری در صنعت بیمه اشاره دارد. ظهور فناوری‌های جدید می‌تواند صنعت بیمه را متحول کند، هزینه‌های مصرف کنندگان و شرکت‌های بیمه را کاهش ‌دهد، کارایی را بهبود بخشد و رضایت مشتری را افزایش ‌دهد.

شرکت‌های Insurtech فرآیند خرید انواع بیمه را آسان‌تر و راحت‌تر می‌کنند، از محصولات مصرفی گرفته تا بیمه کسب و کارهای کوچک. با استفاده از اینشورتک مشتریان می‌توانند تحقیق کنند، سیاست‌ها را مقایسه کنند، و هر زمان که می‌خواهند، بدون نیاز به بازدید فیزیکی از یک نمایندگی محلی، یک خرید آنلاین انجام دهند. اینشورتک‌ها قادرند با شخصی‌سازی، محصولات هدفمندتری به کاربران خود عرضه کنند. مثلا به کاربران خود اجازه ‌دهند تا برای خودروی خود بیمه ساعتی به صورت در لحظه با استفاده از موبایل خریداری نمایند.

Insurtech ثابت می‌کند که پتانسیل ایجاد یک موقعیت برد – برد را برای بیمه، بیمه‌گر و شرکا که بیمه را ممکن می‌سازند دارا می‌باشد. این مساله به واسطه انعطاف و کارایی در کاربرد قراردادهای هوشمند، بیمه اجتماعی، سیاست‌های فوق سفارشی و استفاده از داده از طریق گوشی‌های هوشمند نشان داده شده‌است.

اساسا، insurtech ها تکنولوژی‌های برگرفته از داده‌ها هستند که به پیش‌بینی ریسک دقیق‌تر، کاهش هزینه‌ها، ارائه تجربه بهتر مشتری و تسریع تحویل پوشش بیمه می‌پردازند.اگرچهinsurtech در تلاش برای ساده‌سازی بیمه بوده، اما صنعت بیمه هنوز نسبتا پیچیده است. این صنعت در پذیرش فرصت‌های ارائه‌شده توسط insurtech عمدتا به خاطر مقررات، بسیار کند است. شرکت‌های بیمه باید با قوانین و مقررات مختلف موافقت کنند. علاوه بر این، ذهنیت قدیمی که بر این صنعت تسلط دارد، باعث می‌شود که شرکت‌های بیمه تمایل کمتری به اتخاذ تکنولوژی‌های جدید داشته باشند.Insurtech عمدتا به دلیل مقررات دولتی متعدد در بازار و هزینه‌های تغییر فن‌آوری‌های جدید دیرتر از سایر تکنولوژی‌ها وارد بازار شد. خوشبختانه، رشد مداوم بازار مشوقی برای کارآفرینان جهت شروع تفکر درباره محصولات جدید بیمه به خصوص برای صنعت بیمه سلامت فراهم کرده است.

برای آشنایی با سایر حوزه‌های فین تک می‌توانید به بخش دوم مقاله مراجعه کنید.


ساده و بدون هزینه / همه تراکنش‌ها و مشتریان‌شما دریک‌ حساب‌کاربری !