تصویر بالای مقاله

شبا چیست؟

روز چهارشنبه , 05 تیر 1398 ساعت 12:14

" شناسه حساب بانکی ایران" را به اختصار" شبا " می‌نامند.

شبا؛ تبدیل شده شماره حساب شما به یک عدد 24 رقمی است که با IR شروع میشود و حساب بانکی شما را به صورت منحصر به فرد در تمام نظام بانکی ایران مشخص می‌نماید.

شبا با داشتن شماره حساب و گاهی اوقات از روی کارت بانکی در سایت‌ بانک‌های مختلف قابل دریافت است.

از آنجایی که بانک‌ها از شیوه‌های متفاوتی برای شماره‌گذاری حساب‌های مشتریانشان استفاده می‌کنند، شماره‌حساب‌های بانک‌های مختلف شبیه به هم نیستند و به همین دلیل انتقال پول بین بانک‌های گوناگون، دردسرساز می‌گردد.

شبا موجب یکپارچه سازی شماره حساب‌های بانکی برای جابجایی پول بین بانکی خواهد شد.

شبا بین المللی

معادل شبا در انگلیسی، اصطلاح IBAN است.

IBAN (مخفف International Bank Account Number یا شماره حساب بانکی بین‌المللی)، یک استاندارد بین‌المللی برای شناسایی حساب‌های بانکی است.

این شناسه مطابق با استاندارد بین المللی ISO-13616-2007 تولید شده و برای یکسان‌سازی شماره حسابهای بانکی در سطح بین المللی به منظور تسهیل تبادلات بین بانکی، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مبادلات بین المللی نیز سرشار از عملیات شبا است و شبا در این مبادلات کاربرد بسیار مهمی دارد. شبا بین المللی با افزودن IR به شبای داخلی تبدیل می‌شود.

شبا بین المللی می‌تواند در مبادلات بین المللی استفاده شود.

مزایای شماره شبا

شبا جایگزین شماره حساب‌های فعلی نمی‌شود، بلکه به عنوان یک شماره استاندارد در کنار آنها قرار می‌گیرد. بنابراین برای هر حسابی که دارید، می‌توانید یک شبای مخصوص به آن دریافت کنید.

برخی از سایت‌ها که در زمینه تجارت الکترونیک فعالیت می‌کنند یا خدماتی را به کاربران ارائه می‌دهند از کاربران خود می‌خواهند شماره شبای خود را ثبت کنند.

شبا برای دریافت سود سهام عدالت نیز کاربرد دارد.

هنگام گرفتن ابزارهای دریافت پول مانند دستگاه کارت‌خوان (POS) و یا درگاه اینترنتی، شماره شبا نیاز است.

شبا برای انواع حساب‌های بانکی مانند جاری، سپرده، تسهیلات و نظایر آن قابل تعریف است. از دیگر مزایای داشتن شماره شبا امکان انجام تراکنش‌های بین المللی و خرید و فروش خارج از کشور است.

شبا راه ساده انتقال پول

شبا تمام اطلاعات یک حساب را در بر دارد. با دانستن شبا می‌توانید وجه را به حساب مربوطه منتقل کرده یا از طریق آن پول دریافت کنید، بدون اینکه نگران سایر جزئیات حساب باشید.

شبا حاوی تمام داده‌های بانکی مورد نیاز برای انتقال است

برای حواله‌هایی که از شبا در آن‌ها استفاده می‌شود، نیاز به ذکر و کنترل اطلاعاتی نظیر نام بانک، نام یا کد شعبه، شماره حساب، نوع حساب و درگیری با جزئیات مختلف و گوناگون ندارید.

شبا عاری از هرگونه اشتباه

اگر اشتباهی در وارد کردن شماره شبا پیش آید، سامانه‌های بانکی از اشتباه مشتری یا متصدی بانک در ورود اطلاعات آگاه شده و آن را گزارش می‌کنند. بدین ترتیب امکان خطای مشتری و متصدی بانک در ورود اطلاعات نادرست و ارسال وجه به حساب‌های دیگر تا حد بسیار زیادی کاهش می‌یابد.

شبا پایه و اساس سامانه‌های الکترونیکی کشور، ساتنا و پایا

سامانه‌های حواله الکترونیکی کشور«ساتنا» و «پایا» بر اساس «شبا» فعالیت می‌نمایند، بنابراین دانستن « شبا» ی حساب برای انجام حواله بین بانکها برای همه مشتریان بانک‌ها ضرورت دارد.

به عنوان مثال از ساتنا برای انتقال وجه از حساب یک بانک به شعب سایر بانکها (به جای اخذ چک بین بانکی) استفاده می‌شود. بدین منظور مشتری به شعبه دارنده حساب خود مراجعه و فرم تقاضای انتقال وجه از طریق ساتنا را با درج نام بانک و شعبه مقصد، شماره شبای حساب مقصد و نام دریافت کننده وجه تکمیل می‌نماید. شعبه پس از کنترل، دستور پرداخت را در سامانه ثبت و به مرکز ساتنا ارسال می‌کند تا وجه در صورت صحت شماره «شبا» و بانک مقصد، به حساب مورد نظر واریز گردد. شایان ذکر است در این زمینه کارمزدی از مشتریان دریافت نمی‌گردد.

تحقق این امر تحولی عظیم در نظام بانکی کشور به شمار می‌رود و اثرات فوق‌العاده مثبتی از جمله کاهش تقاضای عمومی برای اسکناس، ایران چک، چک‌های رمزدار، کاهش مراجعه به شعب بانکها، کاهش ترددای درون شهری و ... خواهد داشت.

تفاوت شماره‌ حساب، شماره‌ شبا و شماره‌ کارت چیست؟

شماره حساب

شماره شناسایی حساب افراد در بانک صاحب حساب است و برای انتقال وجه داخلی بین حساب‌های یک بانک کاربرد دارد. تمامی حساب‌ها شامل حقوقی و حقیقی و اعم از سپرده سرمایه‌گذاری و جاری یک شماره حساب دارند.

شماره شبا

هر شماره حساب یک شماره‌ شبا یکتا دارد که برای انتقال وجه بین بانکی استفاده می‌شود.

شماره کارت

معمولا به حساب‌های جاری و حقوقی کارت تعلق نمی‌گیرد و تنها برای حساب‌های سپرده کوتاه مدت شخصی کارت صادر می‌شود. شماره کارت نیز در سامانه بانکی ایران یکتا است و می‌توان برای جابجایی بین بانکی از آن نیز استفاده کرد. شماره کارت تاریخ انقضا دارد اما شماره حساب و شبا منقضی نمی‌شوند

امنیت شماره شبا

ارائه شماره شبا به دیگران هیچ مشکلی برای شما ایجاد نمی‌کند.

هرکس با داشتن شماره حساب شخص می‌تواند شماره شبای آن را از سایت بانک دریافت کند، بنابراین حتی اگر شخصی شماره حساب طرف مقابل را داشته باشد، به راحتی می‌تواند شبا را دریافت کند.

ارائه‌ شماره‌ شبا به دیگران، امنیت حساب شما را به خطر نمی‌اندازد اما به دلیل اینکه شماره‌ کارت، برای خرید اینترنتی استفاده می‌شود، ارسال آن به دیگران از نظر امنیتی درست نیست.

از چه راهی می‌توانم شماره شبا حسابم را پیدا کنم؟

تمامی حساب‌ها شماره «شبا» دارند و آن را می‌توان به‌صورت حضوری یا اینترنتی از بانک دریافت کرد.

همچنین در وندا پرداخت می‌توانید برای دریافت سریع شماره شبا از روی حساب بانکی، روی بانک موردنظرتان کلیک کنید تا به سایت رسمی بانک هدایت شوید:

شبا بانک مرکزی - شبا بانک ملی ایران - شبا بانک مسکن - شبا بانک ملت - شبا بانک تجارت

شبا بانک صادرات ایران - شبا بانک کشاورزی - شبا بانک ایران زمین - شبا بانک آینده

شبا بانک اقتصاد نوین - شبا بانک انصار - شبا بانک پارسیان - شبا بانک پاسارگاد

شبا بانک توسعه صادرات ایران - شبا بانک حکمت ایران - شبا بانک خاورمیانه -شبا بانک توسعه تعاون

شبا بانک دی -شبا بانک رفاه کارگران - شبا بانک سامان - شبا بانک سپه- شبا بانک سرمایه

شبا بانک سینا - شبا بانک شهر - شبا بانک قرض الحسنه رسالت- شبا بانک قرض الحسنه مهر ایران

شبا بانک قوامین- شبا بانک کارآفرین - شبا بانک گردشگری- شبا پست بانک ایران


ساده و بدون هزینه / همه تراکنش‌ها و مشتریان‌شما دریک‌ حساب‌کاربری !